ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ - ΔΕΥΤΕΡΑ 2.4.2018

10.00 ΛΙΠΟΤΑΚΤΕΣ 
Οι «Λιποτάκτες» ήταν μια από τις πρώτες προσπάθειες του Μίκη Θεοδωράκη να γράψει τραγούδια σε μια εποχή που στην ελληνική δισκογραφία δεν υπήρχε τίποτ’ άλλο από το ελαφρό, το ρεμπέτικο και το δημοτικό τραγούδι, δηλαδή την εποχή οπότε και γράφτηκαν 1952-1954 (Χανιά – Αθήνα – Παρίσι) πάνω σε στους στίχους του αδερφού του Γιάννη Θεοδωράκη ή ακόμη και αργότερα όταν ηχογραφήθηκαν, το 1960.

10.30 Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΑΟΥΤΧΑΟΥΖΕΝ
Ο Καμπανέλλης έγραψε και τέσσερα ποιήματα σαν μία σμίκρυνση τεσσάρων αντίστοιχων επεισοδίων από το βιβλίο του. Θέμα των ποιημάτων του ήταν ο έρωτας δυο νέων ανθρώπων, έγκλειστων στο ναζιστικό στρατόπεδο. 

11.00 ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ
Γιάννης Ρίτσος
Αὐτὰ  τὰ δέντρα δὲ βολεύονται μὲ λιγότερο οὐρανό, 
αὐτὲς οἱ πέτρες δὲ βολεύονται κάτου ἀπ᾿ τὰ ξένα βήματα, 
αὐτὰ τὰ πρόσωπα δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸν ἥλιο, 
αὐτὲς οἱ καρδιὲς δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸ δίκιο.

11.30 ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ
Το μυθικό έργο που σφράγισε τη μετεμφυλιακή Ελλάδα αναβιώνει στο Θέατρο Badminton πιο επίκαιρο από ποτέ.
«Με το Τραγούδι του νεκρού αδελφού ταυτίζομαι περισσότερο απ’ ό,τι με οποιοδήποτε άλλο έργο μου, από κάθε άποψη: μουσική, ανθρώπινη, βιωματική, αγωνιστική και προπαντός “ελληνική”, μιας και ο Εμφύλιος βύθισε την Ελλάδα στα δάκρυα, στο αίμα και στη δίχως τέλος δοκιμασία».
Μίκης Θεοδωράκης

12.30 ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ 
Γιάννης Ρίτσος
(Θεσσαλονίκη. Μάης τοῦ 1936. Μιὰ μάνα, καταμεσὶς τοῦ δρόμου,
μοιρολογάει τὸ σκοτωμένο παιδί της. Γύρω της καὶ πάνω της,
βουΐζουν καὶ σπάζουν τὰ κύματα τῶν διαδηλωτῶν - τῶν ἀπερ-
γῶν καπνεργατῶν. Ἐκείνη συνεχίζει τὸ θρῆνο της)

13.30 18 ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ

Πρόκειται για 18 τετράστιχα του Γιάννη Ρίτσου, εκ των οποίων τα 16 ο ποιητής τα έγραψε στο Παρθένι της Λέρου στις 16/9/1968, ύστερα από κρυφή έκκληση του Μίκη Θεοδωράκη. Τα άλλα δύο τα έγραψε στη Σάμο την Πρωτομαγιά του 1970. Τα ποιήματα είναι γραμμένα στη φόρμα των δημοτικών λιανοτράγουδων, σε ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους στίχους, με πυκνό αλλά λιτό ύφος. Η σύνθεση του δίσκου έγινε στο Παρίσι τη διετία 1971-1973 από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η πρώτη ηχογράφηση του έργου έγινε το 1973 στο Παρίσι με τους ίδιους τραγουδιστές και κυκλοφόρησε στην Γαλλία την ίδια χρονιά από την EMI France. Παράλληλα ηχογραφήθηκε και στην Ελλάδα, κρυφά κατά τη διάρκεια της Χούντας, με τον Γιώργο Νταλάρα και την Άννα Βίσση.

14.30 ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Ποίηση: Γιώργος Σεφέρης (από τη συλλογή «Μυθιστόρημα» (1935))
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Κύκλος τραγουδιών: Μυθιστόρημα (1968)

15.00 ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΡΕΑ 
Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης

16.00 ΤΗΣ ΕΞΟΡΙΑΣ - ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 

17.00 ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ - Φώντα ΛάδηΤα «Γράμματα από τη Γερμανία» κυκλοφόρησαν τελικά το Δεκέμβρη του 1975 και μάλιστα σε δυο εκτελέσεις. Η πρώτη ήταν στη Minos με τραγουδιστές το Γιώργο Ζωγράφο, την Άννα Βίσση και το Γιάννη Θωμόπουλο και διεύθυνση του Μίκη Θεοδωράκη.

18.00 ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ 

19.00 1η ΣΥΜΦΩΝΙΑ 
Εκείνο που έχει σημασία για το έργο τέχνης, όπως είναι λόγου χάρη, μια Συμφωνία, είναι να μεταδίδει συναισθήματα και ιδέες μαζί με την απαραίτητη αισθητική απόλαυση. Συνήθως, όταν πρόκειται για συμφωνικά έργα, οι διάφοροι αναλυτές εξαντλούνται σε μουσικολογικές, τεχνολογικές αναλύσεις με αφετηρία πάντοτε τα ευρωπαϊκά αρχέτυπα.
Στην περίπτωση του Θεοδωράκη εμείς θα ακολουθήσουμε έναν άλλο δρόμο. Τον δικό του. Γιατί, όπως λέει κι ο ίδιος, με το μουσικό του έργο, «λαϊκό» και «έντεχνο», κατέγραφε τα ιστορικά κυρίως γεγονότα, μέσα στα οποία ζούσε ο ελληνικός λαός και μαζί του και ο ίδιος. Έτσι, ανάλογα με τις συνθήκες, επέλεγε τους τρόπους της μουσικής του έκφρασης.

20.00 ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΤΗΝ ΦΩΤΕΙΝΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ ΣΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΟΓΟΘΕΤΗ 

21.00 ΕΝΑΣ ΟΜΗΡΟΣ 
ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ – ΕΝΑΣ ΟΜΗΡΟΣ [1962]
«Ένας Ομηρος» με πολλούς αποδέκτες
Ο αγώνας των Ιρλανδών, η δολοφονία του Λαμπράκη, η εξέγερση του Πολυτεχνείου
ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΙΩΝΗ Ελευθεροτυπία, Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011
Τον Οκτώβριο του 1961 (πριν από 50 χρόνια) έφτανε στα χέρια του Μίκη Θεοδωράκη, που τότε βρισκόταν στο Παρίσι, ένα θεατρικό έργο εμπνευσμένο από τον απελευθερωτικό αγώνα του ιρλανδικού λαού, που περιείχε και μια σειρά ποιημάτων.

22.00 ΒΡΑΔΙΑ ΟΠΕΡΑΣ 

ΗΛΕΚΤΡΑ 
Και στις τέσσερις Όπερές του ο Θεοδωράκης στηρίζεται στο ΜΕΛΟΣ. Στην ΗΛΕΚΤΡΑ η προσπάθειά του να ερμηνεύσει καταρχήν με τη μελωδία όλες τις τραγικές διακυμάνσεις των ηρώων τον οδηγεί σε διαρκείς αναζητήσεις που καταλήγουν στη δημιουργία ενός καταρχήν μελωδικού κόσμου που, χωρίς να χάνει τα χαρακτηριστικά των προηγούμενων έργων του, μας οδηγεί εντούτοις πολύ πιο μακριά: στον χώρο του τραγικού.