100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
NEW MASTERING

Πνευματικό Εμβατήριο New mastering

Κατάσταση Πολιορκίας New Mastering

Mikis Radio 2017 C - By Nikos Theodorakis

19 Απρ 2025

Mikis Theodorakis Official Radio - Πρόγραμμα - M. Σάββατο 19 Απριλίου 2025

 

Κινηματογράφος  13.00 Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο.


Πρόγραμμα 
Συμφωνική Μουσική 


10.00 Αποκάλυψη. Ωδή στον Μπετόβεν. 1945. Για ορχήστρα εγχόρδων, αφηγητή και χορωδία. Αφηγητής: Νίκος Καραθάνος, Χορωδία των μουσικών συνόλων του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή και οι Μουσικοί της Καμεράτας, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου.

11.00 Τρίτη Συμφωνία. 1941 2η Εκδοχή 1992 . Σε ποίηση Διονύσιου Σολωμού, Κωνσταντίνου Π. Καβάφη και ποιητικά κείμενα Βυζαντινών Ύμνων. Συμφωνική ορχήστρα Viva. Μεσόφωνος: Μαρκέλλα Χατζιάνο. Μουσική Διεύθυνση: Μίκης Θεοδωράκης.

12.00 Έβδομη Συμφωνία: Εαρινή 1982 σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και Γιώργου Κουλούκη. Συμφωνική ορχήστρα της Πράγας. Μικτή χορωδία: Pavel Kuhn.  Μουσική Διεύθυνση: Frantisek Vajnar. Πράγα 1985. Soprano: Jolanta Curilaite, Mezzo: Austra Stasiunaite, Tenor: Sergei Larin, Bass: Vladimir Prudnikov. Chorus: Pevecky, Pavel Kuhn Mixed Chorus.

Κινηματογράφος 

 13.00 Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο. 1980 Ποίηση: Γιάννης Θεοδωράκης. Ερμηνία: Μαργαρίατα Ζορμπαλά. Αποσπάσματα από την Ταινία. Απολογία Μπελογάννη. 

14.00  Φοβού τους Έλληνες... Beware Of Greeks Bearing Guns. 2000

15.00 Ανακυκλώνοντας την Μήδεια, Η χορογραφημένη από τον Ρενάτο Τζανέλλα όπερα του Μίκη Θεοδωράκη «Μήδεια» ως αλληγορία για τη σύγχρονη Ελλάδα που σκοτώνει τα παιδιά της. Ελληνογερμανική ταινία, σκηνοθεσία Αστέρης Κούτουλας με τους: Μαρία Κουσουνή, Ντανίλο Ζέκα, Ιωάννα Κρυωνά, Μπέλα Έλμαν.

Μπαλέτο

17.00 Alexis Zorbas. Ballet Suite. 1987 Συμμετέχουν: Σοφία Μιχαηλίδου. Λάκης Καρνέζης. Κώστας Παπαδόπουλος. Συμφωνική Ορχήστρα και χορωδία της  Βουδαπέστης υπό την διεύθυνση του Μίκη Θεοδωράκη. Ηχογράφηση 1989.

Αφιερώματα

19.00  Συναυλία της Φιλαρμονικής του Δήμου Αθηναίων. Ενορχήστρωση και Διεύθυνση Δημήτρης Μίχας.2014.


Κύκλοι Τραγουδιών 

21.00 Διόνυσος  Ένα σύγχρονο θρησκευτικό δράμα σε ποίηση Μίκη Θεοδωράκη. Έτος σύνθεσης 1984 Αθήνα. Ανάκδοτη Ηχογράφηση.

22.00 Επιτάφιος του Γιάννη Ρίτσου. Ανέκδοτη Ηχογράφηση. 
 
23.00 Ρωμιοσύνη. Γιάννης Ρίτσος. Έτος σύνθεσης 1966 Αθήνα. Γιώργος Νταλάρας. Γιώργος Κιμούλης. Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης"  Νεανική Χορωδία Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης. Ζωντανή Συναυλία από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2005.


Λαικά Ορατόρια

12.00 Άξιον Εστί σε Ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Έτος σύνθεσης: 1960 Παρίσι. Συμμετέχουν: Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης", Χορωδία της ΕΡΤ, Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, Βαρύτονος: Ανδρέας Κουλουμπής, Λαϊκός Τραγουδιστής: Γιάννης Κότσιρας, Αφηγητής: Γιάννης Φέρτης, Διεύθυνση: Μίκης Θεοδωράκης. Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, 21 Μαΐου 2001.

Αντώνης Διαμαντής, Ζητούσα Ελευτερία - Παρασκευή 25 και Σάββατο 26 Απριλίου 2025 | 21:00

Αντώνης Διαμαντής, Ζητούσα Ελευτερία
ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΤΟ ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ


Κύκλος | Μουσικό θέατρο

Μουσικοθεατρική παράσταση με θέμα τη ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη

Παρασκευή 25 και Σάββατο 26 Απριλίου 2025 | 21:00

Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού»

ΝΕΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ - ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΤΟ ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ

Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση του Όμμα Στούντιο Ζητούσα ελευτερία, σε σύλληψη, δραματουργία και σκηνοθεσία του Αντώνη Διαμαντή, με θέμα τον βίο και την πολιτεία του Μίκη Θεοδωράκη (1925- 2021). Ο συνθέτης της Ρωμιοσύνης και του Άξιον εστί, των Λιποτακτών και του Μαουτχάουζεν, της Μαγικής πόλης, του Ρομανθέρο Χιτάνο και τόσων άλλων, ο μελοποιητής των σπουδαίων νεοελλήνων ποιητών μας και ο μπροστάρης των κοινωνικών αγώνων και της συμφιλίωσης των λαών γίνεται παρών δραματικός ήρωας με πάθος, διάνοια, ήθος και τραγικότητα, σε μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στην ιστορία και τη μυθοπλασία. Τραγούδια από τη μουσική παρακαταθήκη του Μίκη Θεοδωράκη θα ακουστούν ζωντανά στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού», διατρέχοντας περίπου εβδομήντα χρόνια πολιτικής και καλλιτεχνικής νεοελληνικής ιστορίας, σε μια παράσταση-αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τη γέννησή του.

Τα επεισόδια της παράστασης:

- Έναρξη

- Το όραμα

- Η πίστη

- Η ρίζα

- Ο βράχος του Ρίτσου

- Η απόφαση

- Η εξορία

- Η πέτρα

- Componist

- Η αδελφοποίηση

- Κρεματόριο

- Το χρέος

- Ο Γιάννης

- Η συμπαντική αρμονία

- Η αρμονία & το χάος


Συντελεστές:
Σύλληψη – Κείμενο – Σκηνοθεσία: Αντώνης Διαμαντής
Σκηνικά – Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη
Ενορχήστρωση: Τεό Λαζάρου
Χορογραφίες – Κίνηση: Μαρία Ζερβού («Αυλή», «Τι θέλω», «Ομπρός βοηθάτε να
σηκώσουμε τον ήλιο»)
Χορογραφία: Μαρία Σωμαράκη («Άσμα Ασμάτων»)
Video art: Μαρία Παπαδάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μυρτώ Παπαδοπούλου
Φωτισμοί: Κίμων Κίτρινος
Ηχοληψία: Δημήτρης Χατζάκης
Κατασκευή σκηνικού: Γιάννης Αγγουρίδης
Επισκευαστική επιμέλεια κοστουμιών: Nan Teague
Σχεδιασμός και εκτέλεση μακιγιάζ: Μυρτώ Αλεξάκη
Παραγωγή: ΠΣΚΗ και ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ (ΑΜΚΕ)

Διανομή:

Μίκης Θεοδωράκης: Γιάννης Τσορτέκης
Γιώργος Θεοδωράκης / Γερμανός Αξιωματικός: Ανδρέας Κωνσταντίνου
Ασπασία Θεοδωράκη: Ειρήνη Κουτσάκη
Το Πεπρωμένο: Μαρία Σαριτσάμη
Γιάννης Θεοδωράκης: Μάνος Παπαδάκης
Μυρτώ: Εμμανουέλα Νινιράκη
Μίκης νέος: Βαγγέλης Γιαμπαζολιάς
Ένα παιδί: Δημήτρης Παπαδάκης

Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας, Μάνος Παπαδάκης, Εμμανουέλα Νινιράκη

Μουσικοί: Γιώργης Κοντογιάννης Κρης (μπουζούκι), Βαγγέλης Συλιγάρδο (μπουζούκι), Δημήτρης Καρβέλης (κλασική κιθάρα), Ελένη Παπασπύρου (πιάνο),

Τεό Λαζάρου (μπάσο), Νίκος Παγωμένος (τύμπανα)

Χορεύουν στις χορογραφίες:

«Αυλή»: Κλεοπάτρα Μπιτσακάκη, Κατερίνα Πετράκη, Αγάπη Μπράντλεϋ

«Τι θέλω»: Κλεοπάτρα Μπιτσακάκη Αγάπη Μπράντλευ

«Ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο»: Κλεοπάτρα Μπιτσακάκη, Κατερίνα

Πετράκη, Αγάπη Μπράντλεϋ

«Άσμα Ασμάτων»: Λυδία Διαμαντή, Εύα Κανδηλογιαννάκη, Νίνα Οικονόμου,

Ευαγγελία Ρωμανού (Σχολή Χορού Χορός & Τέχνη)

Έπαιξαν στα video της παράστασης: Δημήτρης Παπαδάκης, Ορέστης Παπαδάκης, Αριάδνη Παπαδάκη, Νικολής Αβραμάκης, Ιάσονας Χριστοδούλου, Μυρτώ Παπαδοπούλου, Μαρία Σαριτσάμη, Ειρήνη Κουτσάκη

Ευχαριστούμε θερμά τις κυρίες Γωγώ Πιλάτου, Μαρία Δρεττάκη και Εύα Κολιοραδάκη, για την πολύτιμη βοήθειά τους.

Σκηνοθετικό σημείωμα
Η σκηνική μεταφορά της ζωής και του έργου του μεγάλου μουσικοσυνθέτη και αγωνιστή της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας Μίκη Θεοδωράκη φαντάζει σαν ένα ακατόρθωτο εγχείρημα. Πράγματι όταν κάποιος επιχειρεί μια τέτοιου είδους μεταφορά τι να επιλέξει τι θα παρουσιαστεί και τι όχι στη σκηνή. Μια τόσο πυκνή ζωή, ένα τόσο εκτενές και σημαντικό μουσικό έργο αλλά και μια θέση και σκέψη για τη ζωή και την τέχνη ενός ανθρώπου που δεν έπαψε μέχρι την τελευταία του πνοή την καλλιτεχνική του δημιουργία αλλά και την ενασχόλησή του με τα κοινά. Για τον Μίκη Θεοδωράκη η έννοια «πολιτική» ενείχε μια ξεχωριστή συμβολική σημασία. Πολιτική, με αποκλειστικό αποδέκτη τον λαό, σημαίνει γι’ αυτόν τόλμη, ανιδιοτέλεια, ριζοσπαστισμός, ρήξη, υπέρβαση και ενότητα.

Η πάγια θέση του απέναντι στο πολιτικό λειτούργημα αποτελεί σημείο αναφοράς για το Έθνος: «Κάθε μου πράξη, κάθε πρωτοβουλία ξεκινά από μια ανοδική αφετηρία. Πώς θα ωφελήσω τον ελληνικό λαό, πώς θα υπηρετήσω καλύτερα την πατρίδα μου. Δεν πιστεύω στις κάθε λογής σκοπιμότητες πολιτικές, κομματικές, συντεχνιακές, φιλικές, οικογενειακές. Με ενδιαφέρει κάθε φορά το Όλον, το Σύνολο, το Έθνος, ο Λαός, ο Άνθρωπος. Είμαι απόλυτος. Το ξέρω. Όπως ξέρω πως αυτό είναι η μεγάλη μου δύναμη και η ακόμα μεγαλύτερη αδυναμία μου. Πιστεύω, όμως, ότι σ’ ένα εθνικό σύνολο, όπου όλα είναι συμβιβασμός, υπολογισμός, φόβος, θα πρέπει να υπάρχουν μερικοί που να μπορούν να λένε φωναχτά όσα και οι άλλοι σκέφτονται και ψιθυρίζουν. Και τότε το τίμημα είναι ένα: Ο προπηλακισμός και το κώνειο». Το μουσικό του έργο είναι επίσης αξεπέραστο, τόσο σε αριθμό όσο και σε καλλιτεχνική αξία: συνέθεσε περισσότερες από χίλιες μελωδίες, εκ των οποίων κάποιοι κύκλοι, ανήκουν σήμερα στην πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας: Επιτάφιος, Αρχιπέλαγος, Πολιτεία, Επιφάνια, Ένας Όμηρος, Μικρές Κυκλάδες, Μαουτχάουζεν, Ρωμιοσύνη, Ήλιος και Χρόνος, Τα τραγούδια του Αντρέα, Μυθολογία, Νύχτα θανάτου, Οι γειτονιές του κόσμου, Διόνυσος, Φαίδρα, Μια θάλασσα ,Οι Δρόμοι του Αρχάγγελου. Επίσης, συνέθεσε συμφωνική μουσική, καντάτες και ορατόρια, μπαλέτα, όπερες και μουσική για το θέατρο.

Η παράσταση δεν είναι ένα μνημόσυνο για τον Μίκη. Δεν χρειάζεται να τον σκεφτόμαστε, ως να μην υπάρχει πια, μιας και είναι εδώ, στα χείλη όλων μας, όταν τραγουδάμε τα τραγούδια του ή όταν μετέχουμε σε κάθε είδους κοινωνικούς αγώνες.  Νομίζω ότι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε ακόμα πόσα του χρωστάμε. Ίσως οι επερχόμενες γενιές με νηφαλιότητα και μεγαλύτερη ιστορική γνώση αξιολογήσουν περισσότερο και ακριβέστερα τη ζωή και το έργο του. Εγώ από τη μεριά μου προσπάθησα να προσεγγίσω αυτά τα δύο με πολύ σεβασμό και συνεχή μελέτη που νομίζω θα συνεχιστεί και μετά τις παραστάσεις. Η παγκόσμια αυτή προσωπικότητα έζησε ως ένας πραγματικός Έλληνας έχοντας ως υπέρτατη αξία την Ελευθερία: «Αν δεν έχεις Ελευθερία, τότε δεν υπάρχεις. Γιατί τότε δεν μπορείς να λογαριάζεσαι για Άνθρωπος. Τι είναι η Ελευθερία; Ελευθερία είναι η Ευθύνη. Είναι να είσαι υπεύθυνος. Να κρατάς σε κάθε στιγμή, σε κάθε περίπτωση, το μερίδιο της Ευθύνης που σου αναλογεί μέσα στον καταμερισμό της ομάδας και της κοινότητας. Ελευθερία είναι να σκέφτομαι, να σχεδιάζω και να αποφασίζω κάθε στιγμή και σε κάθε περίπτωση μαζί με τους άλλους για λογαριασμό μου και λογαριασμό των άλλων. Όταν ένας άλλος το κάνει για λογαριασμό μου, είτε άτομο είναι αυτός, είτε κόμμα, τότε εγώ δεν είμαι ελεύθερος. Γιατί Ελευθερία είναι το δικαίωμα να είμαι υπεύθυνος κάθε στιγμή, σε κάθε περίπτωση. Ελευθερία είναι ΤΟ ΧΡΕΟΣ».

Ευχαριστώ όλους και όλες τους συνοδοιπόρους μου καλλιτέχνες σε αυτό το εγχείρημα που είναι μια ομαδική δουλειά. Όλοι ξεχωριστοί και μοναδικοί σ’ αυτό που κάνουν, δούλεψαν για την παρουσίαση αυτής της παράστασης με αγάπη, συνέπεια, σεβασμό και ολοκληρωτικό δόσιμο έχοντας πλήρη επίγνωση της σπουδαιότητάς του.

Μια παράσταση για τον Μίκη που γράφτηκε και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Κρήτη.

Ευχαριστώ τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΠΣΚΗ κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη για την πρόσκληση και την εμπιστοσύνη που μου έδειξε, καθώς και το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό για τη βοήθειά τους.

Αντώνης Διαμαντής

Απρίλιος 2025

Χορηγός επικοινωνίας Mikis Radio (mikisradio.com)


Το θέατρο «ΟΜΜΑ» ιδρύθηκε το 1991 στην Αθήνα, ενώ το 1996 μετονομάστηκε σε «ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ». Η επιλογή του ονόματος (όμμα = ματιά) είναι εναρμονισμένη με την επιλογή της θεατρικής κατεύθυνσης του πειραματικού θεάτρου όπου η έρευνα είναι το πρωταρχικό στοιχείο και απαιτεί ως προϋπόθεση και ως αποτέλεσμα μια νέα οπτική γωνία, νέα ματιά. Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 40 θεατρικές παραγωγές για ενήλικες και παιδιά, καθώς και θέατρο δρόμου, που παρουσιάζει σε Ελλάδα και Διεθνή Θεατρικά Φεστιβάλ (Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή, και Αφρική). Έχει βραβευτεί με το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης παράστασης και σκηνοθεσίας (Φεστιβάλ «Φωνές Ιστορίας», Vologda [Ρωσία]) και με το βραβείο κοινού (Φεστιβάλ Fadjir στην Τεχεράνη [Ιράν]) με την παράσταση Μαρτύρημα [πρεμιέρα: Πειραματική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο]. Το 2000 μετακόμισε στο Ηράκλειο, όπου και εδρεύει μέχρι σήμερα.

Όλες οι παραστάσεις του παρουσιάζονται δωρεάν στους ανέργους. Οργανώνει προγράμματα που περιλαμβάνουν παρουσιάσεις σε διάφορες κοινωνικές ομάδες (εργαζόμενους, απεργίες, άρρωστα παιδιά σε νοσοκομεία, φυλακές κ.λπ.), διοργανώνει εκπαιδευτικές εκδηλώσεις, ανοιχτές συζητήσεις, εργαστήρια, εκθέσεις, μεταφράζει και συνεκδίδει βιβλία με θεατρικές μελέτες καθώς και άρθρα σε περιοδικά θεάτρου.

Συμμετείχε στο τριετές ευρωπαϊκό πρόγραμμα του «Culture 2000» & «Tracing Roads Across» (2003-2006) που το θέμα του ήταν η παρουσίαση της δουλειάς του Κέντρου Εργασίας Γιέρζυ Γκροτόφσκι και Τόμας Ρίτσαρντς (Ζαρός, Ν. Κρήτη). Ήταν συνδιοργανωτής στο πρόγραμμα του «Creative EuropeCaravan Next – Feed the FutureArt moves cities» (2015-2019), του οποίου leader ήταν το Odin Teatret (Δανία) μαζί με άλλους 12 καλλιτεχνικούς οργανισμούς από 11 ευρωπαϊκές χώρες. Το τετραήμερο εκδηλώσεων στο Ηράκλειο αναφέρθηκε στο ένθετο του ΥΠΠΟ, της Δημιουργικής Ευρώπης και της ΕΕΤΑΑ, με τίτλο «Καλές πρακτικές στον τομέα πολιτισμού προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων». Το 2018 συμμετείχε στο πρόγραμμα TANDEM FRYSLAN και χρηματοδοτήθηκε για ένα διήμερο κοινωνικο-πολιτιστικών εκδηλώσεων με θέμα την απομόνωση (συναισθηματική ή κοινωνική), ένα φεστιβάλ με τον τίτλο «Αντέστε», καθώς και στο πρόγραμμα Erasmus+ «Bridging the Wοrld», ένα project ανταλλαγής μεταξύ Ολλανδίας, Πολωνίας και Ελλάδας, που σκοπό έχει την αύξηση της κοινωνικής συμμετοχής των νέων, μέσω του εθελοντισμού. Επίσης, έχει συμμετάσχει στα ευρωπαϊκά προγράμματα: «La Paz es una ombra de arte», πρόγραμμα Erasmus+ (2019), «CLINKCultural heritage linking diversities in Europe», πρόγραμμα Europe for Citizens (2019-2020) και «Dreams Traces. TravellingContainer», πρόγραμμα του Creative Europe (Σεπτέμβριος 2020-Φεβρουάριος 2022).

Τον Φεβρουάριο 2020 δημιούργησε το Κέντρο Θεατρικής Ανθρωπολογίας, στο οποίο επίτιμος πρόεδρος είναι ο παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτης Εουτζένιο Μπάρμπα (ιδρυτής του Διεθνούς Σχολείου Θεατρικής Ανθρωπολογίας) και στις 28 Αυγούστου 2020 πραγματοποίησε το 1ο Συνέδριο για τη Θεατρική Ανθρωπολογία, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων καταξιωμένων ανθρώπων των παραστατικών τεχνών και των γραμμάτων. Μέχρι σήμερα έχουν διοργανωθεί τέσσερα Συνέδρια Θεατρικής Ανθρωπολογίας, που συνδιοργανώθηκαν από το Κέντρο Θεατρικής Ανθρωπολογίας, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Πατρών.

 

Μουσικοθεατρική παράσταση με θέμα τη ζωή και το έργο του 
Μίκη Θεοδωράκη

Παρασκευή 25 και Σάββατο 26 Απριλίου 2025 | 21:00

Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού»

Χορηγός επικοινωνίας Mikis Radio mikisradio.com



Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει για το mikisradio


Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Επικοινωνία

Γειά σας μέσα από το γαλάζιο εικονίδιο στην δεξιά γωνία μπορείτε να μας στείλετε ζωντανά το μήνυμα σας.

crisp.chat

Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη
Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη