οι συντελεστές παρουσιάζονται κατά την διάρκεια της μετάδοσης στους Τίτλους.
Περισσότερα στοιχεία για το "Mikis Radio" στην επίσημη σελίδα (www.mikisradio.com)
Περισσότερα στοιχεία για το "Mikis Radio" στην επίσημη σελίδα (www.mikisradio.com)
Άνοιξη....
11.00 Ίασις Ψυχής & Σώματος.
12.00 Το πανηγύρι της Ασή Γωνιάς 1946.
13.00 Sinfonietta 1947.
14.00 Piano Concerto Helikon 1951.
15.00 Piano Concerto
16.00 Carnaval 1947.
17.00 Βάρκα στο Γιαλό "Τα άγνωστα παιδικά χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη" Πρώτο επεισόδιο.
18.00 Μένουμε σπίτι τραγουδάμε με τα παιδιά μας. Ένα πρόγραμμα για μικρούς και μεγάλους.
19.00 Οι εραστές του Τερουέλ 1958.
20.00 Zorbas El Greco Suite Ballet.
21.00 Δεύτερη Συμφωνία το τραγούδι της γης 1980.'81.
23.30 Λυσιστράτη 2001.
Μετά την «Ηλέκτρα», τη «Μήδεια» και την «Αντιγόνη» – τρεις γυναικείες εμβληματικές μορφές της ελληνικής τραγωδίας – ο Μίκης Θεοδωράκης ολοκληρώνει την τετραλογία με μια κωμωδία: «Από μουσικής άποψης η «Λυσιστράτη» δεν έχει καμία σχέση με τις τρεις προηγούμενες όπερες. Αλλωστε και το θέμα είναι εντελώς διαφορετικό» εξηγεί ο συνθέτης.
«Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα θέμα διονυσιακό. Γι’ αυτό πρέπει να είναι ένα έργο φωτεινό, ρυθμικό, χαρούμενο. Με ενδιαφέρει πολύ να φανεί το απόλυτο κοντράστ με τα προηγούμενα. Εκείνα ήταν «μαύρα». Με τη «Λυσιστράτη» επιστρέφω σε ρίζες ρυθμικές. Είναι πιο μικρό από τα άλλα, πιο ανθρώπινο. Θέλω όμως να είναι ένα ποίημα χαράς. Είχα άλλωστε μια πρωτοφανή διάθεση να το κάνω καθώς ένιωθα πολλά πράγματα συσσωρευμένα μέσα μου. Είναι γνωστή η απόφασή μου να μην ξαναγράψω μετά τον θάνατο του αδελφού μου Γιάννη. Επέμενε όμως τόσο ο πρόεδρος του ΟΜΜΑ, ο κ. Λαμπράκης, που τελικά ενέδωσα. Σκέφτηκα λοιπόν να μείνω στο πλαίσιο της ελληνικής κωμωδίας. Η «Λυσιστράτη» με ενδιέφερε πολύ λόγω του στοιχείου της ειρήνης και της ενότητας των Ελλήνων. Το εύρημα άλλωστε του Αριστοφάνη, η αποχή των γυναικών με αίτημα να σταματήσει ο πόλεμος, το βρίσκω καταπληκτικό. Δεν είναι μόνο κωμικό, είναι ταυτόχρονα και τραγικό. Για μένα η «Λυσιστράτη» είναι ένα έργο δραματικό με πολύ ενδιαφέροντα κωμικά στοιχεία» συνεχίζει ο συνθέτης.
«Η δραματικότητα υπάρχει από τη στιγμή που έχουμε να κάνουμε με μια ουτοπία» παρεμβαίνει στη συζήτηση ο Γιώργος Μιχαηλίδης. «Αυτό που φαντάστηκε ο Αριστοφάνης δεν μπορεί να γίνει. Οι γυναίκες δεν μπορούν να τα βάλουν με στρατούς κτλ. Τις πιάνεις, τις κλείνεις στη φυλακή και τελείωσες μαζί τους. Στην κωμική βέβαια διάσταση όλα γίνονται στο θέατρο. Ακόμη και η «Λυσιστράτη»…».
«Ναι, αλλά εδώ βγαίνει και ένα δίδαγμα» παίρνει και πάλι τον λόγο ο Μίκης Θεοδωράκης. «Η ουτοπία παρουσιάζεται πιο δυνατή από την πραγματικότητα. Ενώ η ιστορία είναι δεδομένη, χιλιάδες χρόνια αργότερα ο κόσμος ενδιαφέρεται να τη μάθει από τον Αριστοφάνη. Θέλει να ξέρει τι έγινε μέσα στο κεφάλι ενός ποιητή…».
Αξιοσημείωτο στοιχείο στην παραγωγή, η εμφάνιση του Γιώργου Νταλάρα στον ρόλο του ποιητή-σχολιαστή των γεγονότων. Πρόκειται για την πρώτη φορά που ο δημοφιλής ερμηνευτής μετέχει σε όπερα. «Είναι η λαϊκή «πινελιά» στο έργο» λέει ο Μίκης Θεοδωράκης. «Οταν έχω την ευκαιρία να εντάξω λαϊκά όργανα σε συμφωνικά έργα, το κάνω και πιστεύω ότι αυτό τα εξελληνίζει. Ο ποιητής ως λαϊκός τραγουδιστής είναι πιο κοντά στο ευρύ κοινό. Ετσι ο κόσμος εξοικειώνεται με ένα νέο είδος. Στην προκειμένη περίπτωση βέβαια θεωρώ ότι πρόκειται για νέο είδος μόνο επιφανειακά. Πιστεύω ότι μετά τις πρώτες παραστάσεις η «Λυσιστράτη» θα γίνει πολύ οικείο έργο».
Μιλώντας για τη σκηνική σύλληψη της όπερας ο Γιώργος Μιχαηλίδης χαρακτηρίζει τη «Λυσιστράτη» διαχρονική. Οπως αποκαλύπτει, η παράσταση θα έχει «άρωμα» Μεσοπολέμου και Κατοχής σε μια προσπάθεια αποκατάστασης της ιστορικής συνέχειας. Απτό παράδειγμα, η επί σκηνής εμφάνιση τόσο του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη όσο και του Μάνου Χατζιδάκι. «Θέλω να τον τιμήσω. Νιώθω πως τον έχω πάντα μαζί μου» λέει ο συνθέτης. «Νομίζω μάλιστα ότι αυτό είναι το ωραιότερο σημείο του έργου».
«Είναι συναισθηματικό αυτό που λέει ο Μίκης» παρεμβαίνει ο Γιώργος Μιχαηλίδης. «Δεν είναι το ωραιότερο. Είναι απλώς ένα από τα ωραιότερα» λέει και προτού ολοκληρώσει τη φράση του βρίσκεται κιόλας επί σκηνής. Το μεσημέρι έχει προχωρήσει και η πρόβα πρέπει να συνεχιστεί…
Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Μιχαηλίδης, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Διονύσης Φωτόπουλος. Η μουσική διεύθυνση είναι του Νίκου Τσούχλου και του νεαρού μαέστρου Βασίλη Χριστόπουλου. Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τον ρόλο της Λυσιστράτης ερμηνεύουν η Δάφνη Ευαγγελάτου και η Τζούλια Σουγλάκου.