14 Μαΐ 2021

Πρόγραμμα Παρασκευή 14 Μαΐου 2021


17.00 Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν - Το πρώτο συμφωνικό έργο του Συνθέτη 1945

Όλοι οι συντελεστές των έργων παρουσιάζονται στην οθόνη κατά την διάρκεια της ακρόασης. 

Πρόγραμμα. Mikis Radio 1. 

09.00 Ο Παγκόσμιος Θεοδωράκης. Ενότητα 5. Επιλογές Mikis Radio. 
10.00 Oracle Live 1995. Album.
11.00 Ξαναδιαβάζοντας τον Μίκη. Album 1. 
12.00 Τα θεμέλια μου στα βουνά. Γλυκερία. Πρώτο μέρος. 
13.20 Αλληλογραφία. Μαρία Παπαγεωργίου. 

Μουσική Δωματίου - Κονσέρτα - Συμφωνικά.

14.00 Τρίο για βιολί, τσέλο και πιάνο 1947.
14.30 Σονατίνα για Πιάνο 1955 με την  Δανάη Καρά.
14.40 Έντεκα Πρελούδια με την Δανάη Καρά. 
15.00 Σονατίνα αρ.1 1952 - Cretan Concertino. 
15.30 Σονατίνα αρ.2 1958 - Champer Music. 
16.00 Μικρή Σουίτα με το Γκέρχαρτ Φόλκερτς. 
16.30 Waltz in C major 1943. Minuet in A major 1942. Τατιάνα Παπαγεωργίου. 

17.00 Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν - Το πρώτο συμφωνικό έργο του Συνθέτη 1945.
 

 Γιατί «Αποκάλυψη» και γιατί «Μπετόβεν»; Γιατί την ίδια εποχή αποκαλύφθηκαν μέσα μου, ως προς την Τέχνη η Συμφωνική Μουσική και ως προς τον Φιλοσοφικό διαλογισμό, τον πατριωτισμό και την κοινωνία, η Αντίσταση και ο Μαρξισμός. Παράλληλα,  σφραγίστηκε υπαρξιακά και για πάντα η μπετοβενική διάσταση της Τέχνης της Μουσικής.
 Το 1942 υπήρξε για μένα σταθμός. Πρώτον, άκουσα για πρώτη φορά Συμφωνική Μουσική (την 9η του Μπετόβεν). Δεύτερον, ανέπτυξα την θεωρία μου,  «Για τη Συμπαντική Αρμονία», που έμελλε να γίνει ο οδηγός σε όλη μου,  τη ζωή (Σκέψη και Δράση) και τρίτον, άρχισα τη σύνθεση του πρώτου χορωδιακού – συμφωνικού μου έργου με τον αρχικό τίτλο «Συμφωνία αρ. 1», τον οποίο μετέτρεψα αργότερα σε «Αποκάλυψη», για να την ξεχωρίσω από την «Πρώτη Συμφωνία» (1948-1953).
 «Η Αποκάλυψη» τελείωσε στις 31 Ιανουαρίου του 1945, γιατί στο μεταξύ μεσολάβησαν κορυφαία γεγονότα, που με απομάκρυναν από τη  σύνθεση. Όμως , η εγγραφή μου,  στο Ωδείο Αθηνών, στην τάξη Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας με καθηγητή το Φιλοκτήτη Οικονομίδη το φθινόπωρο του 1943 διαδραμάτισε αντιθέτως καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του έργου, που είναι άλλωστε εμφανής.
 Το έργο αυτό το παρουσίασα στο  δάσκαλό μου,  που ήταν διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας, αλλά και της Χορωδίας Αθηνών, των οποίων μέλος ήμουν κι εγώ.
 Προς μεγάλη  μου,  έκπληξη, μου ανακοίνωσε ότι το προγραμμάτισε για το φθινόπωρο του 1945! Και μου ζήτησε να ετοιμάσω τα υλικά, δηλαδή τις πάρτες των μουσικών και των χορωδών.
 Πλην όμως, λίγο αργότερα με κάλεσε στο γραφείο του, για να με ρωτήσει τι έκανα στα Δεκεμβριανά. Δηλαδή στις μάχες μεταξύ του ΕΛΑΣ και των Άγγλων, που διήρκεσαν από το Δεκέμβριο του 1944 έως και  τις αρχές του Ιανουαρίου του 1945. Κάποιος φαίνεται ότι με «κάρφωσε», γνωρίζοντας ασφαλώς ότι ο Οικονομίδης έπνεε μένεα κατά των κομμουνιστών, που όπως μου είπε και ο ίδιος «είχαν κάψει το σπίτι της αδελφής του».
 Του απάντησα ότι υπήρξα μέλος του ΕΛΑΣ και ότι πολέμησα στην πρώτη γραμμή επί 33 μέρες! Πρόσθεσα μάλιστα ότι, εάν διάβαζε προσεκτικά το έργο, θα έβλεπε ότι, αναζητώντας το Θεό, τον ανακάλυπτα τελικά στο πρόσωπο του Εργάτη. Στους προλετάριους όλων των εθνών!
  Όπως ήταν φυσικό, ο άνθρωπος κόντεψε να πάθει έμφραγμα από το μεγάλο θυμό του. Μεταξύ πολλών άλλων, μου φώναξε ότι «δεν θέλει να με ξαναδεί μπροστά του»,  και μου πέταξε κατάμουτρα το αντίγραφο της μουσικής σύνθεσής μου.
  Αυτή ήταν η γένεση και ο θάνατος του έργου αυτού, που έμεινε κυριολεκτικά θαμμένο τόσα χρόνια, μέχρι που ο φίλτατος διευθυντής της εξαίρετης Καμεράτας-Oρχήστρας των Φίλων της Μουσικής, Γιώργος Πέτρου, επανέλαβε την ρήσιν «Δεύρο έξω» και έτσι νεκραναστημένο το παρουσίασε  στη συναυλία της 12.10.2018.

Λυρικός Βίος  1987 -  1994

18.Τα Λυρικώτερα με την Μαρία Φαραντούρη σε ποίηση Διονύση Καρατζά. Έτος σύνθεσης 1995.
19.00 Τα Λυρικώτατα  με την Μαρία Φαραντούρη σε ποίηση Γιάννη Θεοδωράκη. 
20.00 Η αγάπη είναι φωτιά με τον Δημήτρη Μπάση. 2001.
21.00 Σερενάτες 1998. Με την Μαρία Φαραντούρη σε ποίηση Λευτέρη Παπαδόπουλου. 
22.00 Ερημιά 2005. Με την Μαρία Φαραντούρη τον Μανώλη Μητσιά σε ποίηση Λευτέρη Παπαδόπουλο. Ενορχήστρωση Σταύρος Ξαρχάκος 

 Κινηματογράφος 

23.00 Ανακυκλώνοντας την Μήδεια - Η χορογραφημένη από τον Ρενάτο Τζανέλλα όπερα του Μίκη Θεοδωράκη «Μήδεια» ως αλληγορία για τη σύγχρονη Ελλάδα που σκοτώνει τα παιδιά της. Ελληνογερμανική ταινία, σκηνοθεσία Αστέρης Κούτουλας με τους: Μαρία Κουσουνή, Ντανίλο Ζέκα, Ιωάννα Κρυωνά, Μπέλα Έλμαν.

Άρθρα και άλλες πληροφορίες στην επίσημη σελίδα: mikisradio.com  

Σημεία Ακρόασης - Demo

Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει για το mikisradio

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Επικοινωνία

Γειά σας μέσα από το γαλάζιο εικονίδιο στην δεξιά γωνία μπορείτε να μας στείλετε ζωντανά το μήνυμα σας.