Mikis Radio 2017 C - By Nikos Theodorakis

24 Μαρ 2022

Mikis Theodorakis Personal Radio - Πρόγραμμα Πέμπτη 24 Μαρτίου 2022

 Mikis Theodorakis Personal Radio - Πρόγραμμα Πέμπτη 24 Μαρτίου 2022


 Ο μεγαλόσταυρος του Τάγματος απονέμεται συνήθως σε διατελέσαντες Πρωθυπουργούς, Προέδρους της Βουλής, Αντιπροέδρους της Κυβέρνησης και Ορθόδοξους Πατριάρχες, πλην του Οικουμενικού Πατριάρχου και του Πατριάρχου Αλεξάνδρειας και Πάσης Αφρικής, στους οποίους απονέμεται ο μεγαλόσταυρος του Σωτήρος.
 Απονέμεται από την AE τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο οποίος είναι ο Αρχηγέτης του Τάγματος, ως ηθική αμοιβή σε Έλληνες πολίτες που διακρίνονται στο έργο για την πατρίδα, στα ανώτερα στελέχη της δημόσιας διοίκησης, σε διαπρεπείς προσωπικότητες των τεχνών και των γραμμάτων καθώς επίσης και σε διακεκριμένους επιστήμονες.


09.00 Ο Παγκόσμιος Θεοδωράκης. Ενότητα 5. Επιλογές Mikis Radio. 

10.00 Oracle Live 1995. Album.

11.00 
Η Λίνα Ορφανός ερμηνεύει Μίκη Θεοδωράκη.

12.00 Τα θεμέλια μου στα βουνά. Γλυκερία. Πρώτο μέρος. 

13.00 Η Μπέττυ Χαρλαύτη στον κόσμο του Μίκη Θεοδωράκη.

Μουσική Δωματίου - Κονσέρτα - Συμφωνικά.

14.00 Τρίο για βιολί, τσέλο και πιάνο 1947.
14.30 Σονατίνα για Πιάνο 1955 με την  Δανάη Καρά.
14.40 Έντεκα Πρελούδια με την Δανάη Καρά. 
15.00 Σονατίνα αρ.1 1952 - Cretan Concertino. 
15.30 Σονατίνα αρ.2 1958 - Champer Music. 
16.00 Μικρή Σουίτα με το Γκέρχαρτ Φόλκερτς. 
16.30 Waltz in C major 1943. Minuet in A major 1942. Τατιάνα Παπαγεωργίου. 

17.00 Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν - Το πρώτο συμφωνικό έργο του Συνθέτη 1945.
 

 Γιατί «Αποκάλυψη» και γιατί «Μπετόβεν»; Γιατί την ίδια εποχή αποκαλύφθηκαν μέσα μου, ως προς την Τέχνη η Συμφωνική Μουσική και ως προς τον Φιλοσοφικό διαλογισμό, τον πατριωτισμό και την κοινωνία, η Αντίσταση και ο Μαρξισμός. Παράλληλα,  σφραγίστηκε υπαρξιακά και για πάντα η μπετοβενική διάσταση της Τέχνης της Μουσικής.
 Το 1942 υπήρξε για μένα σταθμός. Πρώτον, άκουσα για πρώτη φορά Συμφωνική Μουσική (την 9η του Μπετόβεν). Δεύτερον, ανέπτυξα την θεωρία μου,  «Για τη Συμπαντική Αρμονία», που έμελλε να γίνει ο οδηγός σε όλη μου,  τη ζωή (Σκέψη και Δράση) και τρίτον, άρχισα τη σύνθεση του πρώτου χορωδιακού – συμφωνικού μου έργου με τον αρχικό τίτλο «Συμφωνία αρ. 1», τον οποίο μετέτρεψα αργότερα σε «Αποκάλυψη», για να την ξεχωρίσω από την «Πρώτη Συμφωνία» (1948-1953).
 «Η Αποκάλυψη» τελείωσε στις 31 Ιανουαρίου του 1945, γιατί στο μεταξύ μεσολάβησαν κορυφαία γεγονότα, που με απομάκρυναν από τη  σύνθεση. Όμως , η εγγραφή μου,  στο Ωδείο Αθηνών, στην τάξη Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας με καθηγητή το Φιλοκτήτη Οικονομίδη το φθινόπωρο του 1943 διαδραμάτισε αντιθέτως καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του έργου, που είναι άλλωστε εμφανής.
 Το έργο αυτό το παρουσίασα στο  δάσκαλό μου,  που ήταν διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας, αλλά και της Χορωδίας Αθηνών, των οποίων μέλος ήμουν κι εγώ.
 Προς μεγάλη  μου,  έκπληξη, μου ανακοίνωσε ότι το προγραμμάτισε για το φθινόπωρο του 1945! Και μου ζήτησε να ετοιμάσω τα υλικά, δηλαδή τις πάρτες των μουσικών και των χορωδών.
 Πλην όμως, λίγο αργότερα με κάλεσε στο γραφείο του, για να με ρωτήσει τι έκανα στα Δεκεμβριανά. Δηλαδή στις μάχες μεταξύ του ΕΛΑΣ και των Άγγλων, που διήρκεσαν από το Δεκέμβριο του 1944 έως και  τις αρχές του Ιανουαρίου του 1945. Κάποιος φαίνεται ότι με «κάρφωσε», γνωρίζοντας ασφαλώς ότι ο Οικονομίδης έπνεε μένεα κατά των κομμουνιστών, που όπως μου είπε και ο ίδιος «είχαν κάψει το σπίτι της αδελφής του».
 Του απάντησα ότι υπήρξα μέλος του ΕΛΑΣ και ότι πολέμησα στην πρώτη γραμμή επί 33 μέρες! Πρόσθεσα μάλιστα ότι, εάν διάβαζε προσεκτικά το έργο, θα έβλεπε ότι, αναζητώντας το Θεό, τον ανακάλυπτα τελικά στο πρόσωπο του Εργάτη. Στους προλετάριους όλων των εθνών!
  Όπως ήταν φυσικό, ο άνθρωπος κόντεψε να πάθει έμφραγμα από το μεγάλο θυμό του. Μεταξύ πολλών άλλων, μου φώναξε ότι «δεν θέλει να με ξαναδεί μπροστά του»,  και μου πέταξε κατάμουτρα το αντίγραφο της μουσικής σύνθεσής μου.
  Αυτή ήταν η γένεση και ο θάνατος του έργου αυτού, που έμεινε κυριολεκτικά θαμμένο τόσα χρόνια, μέχρι που ο φίλτατος διευθυντής της εξαίρετης Καμεράτας-Oρχήστρας των Φίλων της Μουσικής, Γιώργος Πέτρου, επανέλαβε την ρήσιν «Δεύρο έξω» και έτσι νεκραναστημένο το παρουσίασε  στη συναυλία της 12.10.2018.

Κύκλοι Τραγουδιών

18.00 Πολιτεία 1960.
19.00 Τα τραγούδια του Αντρέα 1968.
19.15 Τα τραγούδια του Αγώνα 1969.
20.00 18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας 1974.
21.00 Μπαλάντες 1974.

Η Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων Ερμηνεύει Μίκη Θεοδωράκη

22.00 Η Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων Ερμηνεύει Μίκη Θεοδωράκη. 
Διεύθυνση και Ενορχήστρωση: Δημήτρης Μίχας. 

Α' μέρος:  1. Γειτονιά των Αγγέλων  2. Αdagio
3. Ηλέκτρα (Μέρος από την ομώνυμη Όπερα του Μίκη Θεοδωράκη)
4. Ένας όμηρος

Β' μέρος: 1. Λιποτάκτες 2. Etat de siege (Μουσική για Κινηματογράφο)  3. Ρωμιοσύνη
Εncore:  O Χορός του Ζορμπά

Σημεία Ακρόασης - Demo

Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει για το mikisradio

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Επικοινωνία

Γειά σας μέσα από το γαλάζιο εικονίδιο στην δεξιά γωνία μπορείτε να μας στείλετε ζωντανά το μήνυμα σας.

Mikis Theodorakis Official Radio

Πολιτισμός

Ειδήσεις

Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη
Το πρώτο κείμενο από τον Μίκη Θεοδωράκη